Oblíbené příspěvky

neděle 15. dubna 2018

V PASTI LŽÍ

Originální název: The Breakdown (2017)
Autorka: B. A. Paris
Překlad: Karolina Medková
Nakladatelství: Motto
Rok vydání v ČR: 2018
Počet stran: 328


V pasti lží je kniha, na jejíž vydání jsem se velmi těšila po tom, co jsem dočetla autorčinu prvotinu Za zavřenými dveřmi a za sebe musím říct, že mě vůbec nezklamala.
Každá kapitola je dělena na jednotlivé dny a jelikož se autorka nevrací do minulosti, ale dny plynou v klasickém časovém sledu, tak mi tohle členění nevadí. Naopak mi velmi pomohlo v úplném závěru, kdy jsou poslední dvě kapitoly v opačném pořadí než se děj stal a klidně bych je vyměnila, aby zůstala zachována časová posloupnost. Stejně jako u své první knihy zůstává autorka v žánru psychologického thrilleru. Děj je vyprávěný z pohledu hlavní hrdinky Cass, která žije se svým manželem Mathewem v domku na samotě. Po smrti matky připadlo Cass i nemalé dědictví, takže si nežije vůbec špatně. Jediným strašákem je pro Cass možná dědičná demence, na kterou zemřela její matka a také fakt, že nemůže mít se svým manželem děti.
Cass pracuje jako učitelka a její nejlepší přítelkyní je Rachel, která již od útlého dětství trávila velkou část života v domě Cassiných rodičů, a tak byla téměř jako její sestra.
Kniha nabírá na dramatičnosti již po pár stránkách, kdy Cass při cestě z večírku projíždí za velké bouřky a větru nebezpečnou lesní cestou, aby si tak zkrátila cestu domů. Na odpočívadle míjí zastavené auto, ve kterém vidí mladou ženu. Cass stojí před velkým rozhodnutím, které následně ovlivní celý její dosavadní život. Má ženě pomoci, či poslechnout svůj instinkt a jet dál? Přece by jí žena dala nějakým způsobem najevo, kdyby potřebovala pomoc….
Domů dojede Cass, když už Mathew spí v pokoji pro hosty, aby ho Cass nevzbudila až pozdě přijede domů. Ráno se však dozví, že na stejné cestě, kterou včera projížděla, byla zavražděna mladá žena. Na Cass tak dopadají hluboká úzkost a výčitky, že kdyby se rozhodla jinak, možná by mohla ženu zachránit. Ženu, po níž zbyl manžel a malá dvojčata. Navíc to nebyla jen cizí žena, Cass se dozvídá, že jí znala a možná, kdyby se nebyla zavražděna, staly by se z nich byly brzy i kamarádky. Výčitky spojené se strachem jsou čím dál častější. Vraha stále nedopadli, a tak může být kdekoliv. Cass si najedou uvědomuje, že v jejím domě na samotě již není bezpečno. Vše se komplikuje i tím, že Cass začínají trápit problémy s pamětí. Zapomíná, že měla koupit dárek kamarádce, zavřít okno, kam zaparkovala auto nebo vyzvednout věci z čistírny. Zapomíná nejen na smluvené schůzky, ale přestává zvládat i každodenní domácí rutinu jako zapnout pračku či uvařit kávu. Navíc má hrůzu z toho, že by vrah mohl jít i po ní. Je to jen posttraumatický stres ze špatného svědomí nebo se stáváme svědky předčasné demence, kterou trpěla její matka před smrtí?

Vzhledem k tomu, že v knize se vyskytují pouze 4 výraznější postavy, není moc možností, koho podezírat. I já jsem už po pár stránkách pojala podezření, které se v závěru ukázalo jako pravdivé. I přesto mě autorka potěšila tím, že jsem odhadla jen polovinu pravdy a rozuzlení mě tak překvapilo.

Kniha se mi velmi líbila, i když na můj vkus byla docela krátká. Autorčino vyprávění mělo spád a bylo pro mě natolik sugestivní, že jsem i několik dnů po přečtení přemýšlela, zda nemám příznaky demence, jak stále něco zapomínám :-)

Žádné komentáře:

Okomentovat